Friday, May 31, 2013

1: ILMU DAN MAKRIFAT



Wahai yang tidak aku kenali
ku panjat gunung yang tinggi
sangkaku Engkau berada di puncaknya
namun tidak ku temui Engkau di sana.
Lalu aku terjun dari puncak gunung
jika Engkau ada pasti Engkau tidak membiarkan daku.
Tangan Kudrat Iradat-Mu menyambar ku
aku terbang dengan sayap Rahmani-Mu
mengembara ke seluruh alam maya
namun tidak ku temui Engkau di dalam alam.
Hatiku mengatakan Engkau ada
lalu aku keluar daripada alam
dan aku terjun ke dalam hatiku.
Di sana aku temui kebodohanku
bodohnya aku menyangka akulah Aku
sedangkan Dia jualah Aku
dan aku tiada beserta Dia. 
Bila aku tiada beserta Dia  
tinggallah Dia sendirian  
rindulah Dia kepada diriku  
lalu Dia terjun ke dalam hatinya  
di sana Dia berjumpa Aku
bersambung puisi sufi .........

Design by Abdul Munir | Edited By Djava.Jr | Supported By VanLou